Minder onthouden, meer spontaniteit bij presentaties

Posted: July 30th, 2012 | Author: | Filed under: Geheugentraining | Tags: , , , | 2 Comments »

Elke ondernemer streeft bij netwerkbijeenkomsten naar een onuitwisbare indruk. In de praktijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een goede relatie ondervond dat pas geleden aan den lijve. Hij vroeg zich af wat hij in 60 seconden moest vertellen over zijn vak: filmopnames en animaties maken voor bedrijven. Daarom meldde hij zich aan voor de Basiscursus Geheugentraining bij De Hoofdzaken. Na de cursus sprong hij bij de volgende bijeenkomst vol zelfvertrouwen in het diepe. Ondanks de aangeleerde geheugentechnieken dreigde hij kopje onder te gaan in de hectiek van de netwerkbijeenkomst. Had hij iets over het hoofd gezien bij het onthouden?

Feiten onthouden 

De relatie vertelde dat hij de geheugentechieken en de bijbehorende tips in de praktijk had gebracht. Elk stukje van zijn presentatie had hij omgezet in een plaatje en dat op een route neergezet. Als je feiten wilt onthouden, werkt deze techniek prima. Bijvoorbeeld als je je voorbereidt op een examen. Voor een presentatie  van 60 seconden is deze techniek minder geschikt. De spontaniteit én de interactie met het publiek komen niet tot hun recht. Een gemiste kans, want juist die 2 aspecten spelen bij een presentatie een belangrijke rol. Ik gaf hem als tip om minder te onthouden. Hij keek me vreemd aan en vroeg toen om uitleg.

3 plaatjes in inprenten je hoofd

Netwerkclubs stellen vaak verschillende eisen aan Elevator Pitches of presentaties van 60 seconden. Voor de bewuste presentatie waren 3 onderdelen belangrijk: 1. Wie ben je? 2. Wat doe je? En 3. Met welk bedrijf wil je in contact komen? Letterlijk je verhaal van A tot Z onthouden is lastig. Je kunt beter bij elk onderdeel  een kernplaatje bedenken. Stel je wilt in contact komen met een nieuw frisdrankbedrijf.

  1. Je start dan met de laatste stap en daar pas je de rest van je presentatie op aan. Dus het laatste plaatje op de route is het bedrijf dat je zoekt: een frisdrankbedrijf, bijvoorbeeld Coca Cola.
  2. Antwoord op de vraag ‘Wat doe je?’ stem je af op je zoekvraag naar ‘het frisdrankbedrijf’. Je kunt bijvoorbeeld vragen: ‘Wie kent de reclames van Coca Cola? Denk je dat deze reclames bijdragen aan hun imago? Vervolgens vertel je dat je korte video’s en animaties maakt om bedrijven op de juiste manier te presenteren. Het bijbehorende plaatje in je hoofd: filmen van een  grote fles Coca Cola.
  3. Stap nummer 1 is ‘Wie ben ik?’. Daar zie je jezelf natuurlijk staan met in je handen het logo van je bedrijf.

Deel je ervaring

Pas voor je eigen Elevator Pitch of presentatie van 60 seconden bovenstaand stappenplan maar eens toe. Ik ben benieuw naar je ervaringen. Uit ervaring weet ik dat zo je veel spontaner overkomt, omdat je minder hoeft te onthouden.


2 Comments on “Minder onthouden, meer spontaniteit bij presentaties”

  1. 1 Ben van Dorst said at 5:10 pm on August 1st, 2012:

    Ik had inderdaad ook de neiging de presentatie letterlijk te willen onthouden, lastig. Dit denken in beelden kan mij helpen in de presentatie. Dank!

  2. 2 Marion Berendsen said at 4:47 pm on August 15th, 2012:

    Frans, bedankt voor je tips. Ga ik zeker binnenkort toepassen!


Leave a Reply