Snellezen met dyslexie

Posted: April 12th, 2012 | Author: | Filed under: Snellezen | Tags: , | No Comments »

Oorzaak van dyslexie

Hoe simplistisch het ook klinkt de oorzaak van dyslexie is te vinden in de hersenen. Zoals de meeste mensen wel weten kunnen we de hersenen opdelen in een linker- en rechter hersenhelft. Bij mensen met dyslexie is de rechter hersenhelft veel actiever dan de linker hersenhelft. Hier is op zich niets mis mee, ware het niet dat het taalcentrum aan de linkerzijde zit.

Naast het hebben van een dominante rechter hersenhelft spelen ook de bewegingen van de ogen een grote rol. Kijk eens naar de ogen van iemand die leest en je zult zien dat de ogen in stappen verspringen. Telkens wanneer de ogen even stoppen, stellen ze zich scherp en nemen ze de informatie op. Dit noemen we fixaties.

De fixatietijd, oftewel de tijd die de ogen stil staan om de informatie op te nemen, verschilt per woord. Bij makkelijke woorden staan we korter stil. En bij moeilijke woorden fixeren we langer. De bewegingen van de ogen worden aangestuurd door het taalgebied in de hersenen. Zoals je net hebt kunnen lezen is dat iets van de linker hersenhelft. En bij mensen met dyslexie is juist de rechter hersenhelft actiever.

Onderzoek heeft aangetoond dat de oogbewegingen van mensen met dyslexie niet zo goed verlopen als bij niet-dyslectische personen. Vooral bij dyslectische kinderen zijn de oogbewegingen afwijkend en ”springen” de ogen af en toe over woorden heen. Dit zorgt ervoor dat ze woorden en zinnen overslaan en gaten laten vallen tijdens het lezen.

 

Snellezen en dyslexie

Bij een goede cursus snellezen leren de deelnemers zowel nieuwe leestechnieken als leesstrategieën. Bij de leestechnieken trainen we de oogspieren en de snelheid waarmee de hersenen de informatie ”verwerken”. Dit alles is bedoeld om je natuurlijke leessnelheid te verhogen. Onderdeel hiervan is het aanleren van geleidingstechnieken.

De ogen en hersenen zijn gericht op het volgen van beweging. Hiervoor zijn o.a. de oculomotorius en het occipitale blikcentrum in de hersenen verantwoordelijk. Door het aanleren van geleidingstechnieken worden de oogbewegingen vloeiender en is het makkelijk de ogen door de tekst te bewegen. Dit zorgt er dus voor dat het lezen makkelijker wordt.

Voor mensen met dyslexie is deze manier van lezen juist ideaal geschikt. Ipv het taalcentrum dat de ogen laat verspringen, maken we nu gebruik van beweging om de ogen te geleiden. Door beweging toe te passen heb je minder fixaties nodig om de informatie op te nemen. Na enige training wordt ook de fixatietijd korter.

De leesstrategieën van het snellezen kun je vergelijken met het bouwen van een kast. Je leert zoveel mogelijk over de tekst zodat je de informatie makkelijk kunt plaatsen. Zoals je ook een kast kunt bouwen om daar spullen in te stoppen.

Stel een boek bestaat uit drie delen. Dan zou de kast ook uit drie delen bestaan. Deel 1 bestaat uit vier hoofdstukken. Bij de kast zijn dit dan vier lades. Hoofdstuk 1 bestaat bijvoorbeeld weer uit 3 paragrafen en in gedachten heeft de lade 3 vakken. Wanneer je vervolgens het boek leest kun je de informatie makkelijk op je juiste plek zetten, net alsof je de kast gaat vullen met spullen. Deze manier van werken zorgt voor een goede balans tussen de linker- en rechter hersenhelft. Voor mensen met dyslexie zijn de leesstrategieën van onschatbare waarde.

 

Mogelijkheden bij dyslexie

Het is niet ongewoon dat mensen met dyslexie hun leessnelheid ruimschoots verdubbelen dankzij een training snellezen. Het tekstbegrip gaat omhoog en het lezen wordt ervaren als ontspannend.



Leave a Reply