Wil je beter onthouden? Geef jezelf een bijna fotografisch geheugen dankzij een 2000 jaar oude methode om perfect te onthouden. Voorkom de frustratie dat iets op het puntje van je tong ligt, maar je er niet op kan komen.
Durf jij het aan om jezelf een bijna fotografisch geheugen te geven?
Op de middelbare school heb ik voor veel vakken nooit hoeven leren.
Het enige waar ik echt problemen mee had was rijtjes leren.
Zo had ik vooral moeite met woordjes leren voor vreemde talen.
Mijn voornemen om betere cijfers te halen door beter te onthouden liep op niets uit.
Ik werd er helemaal gaar van en kon maar niet beter onthouden.
De enige manier die ik kende was de rijtjes keer op keer herhalen.
Ik kreeg het er gewoon niet in.
Maar toen veranderde alles
Dit was tot ik in aanraking kwam met een meer dan 2000 jaar oude manier om perfect te onthouden.
Alexander de Grote gebruikte het bijvoorbeeld om alle namen van z’n soldaten te onthouden.
Dat waren er meer dan 15.000.
En dit leer jij:
Na het lezen van dit artikel weet je hoe je geheugen werkt en wat een geheugenpaleis is.
Daarna krijg je het stappenplan om je eigen geheugen te verbeteren zodat je geen rijtjes meer hoeft te stampen.
Ben je er klaar voor om je vrienden versteld te laten staan hoeveel meer je straks kunt onthouden?
Beter onthouden met een Geheugenpaleis
Hoe onthoud je dingen beter?
Om beter te onthouden moet je weten hoe je hersenen informatie opslaan.
Vervolgens geef je wat je wilt onthouden op een geheugenvriendelijke manier aan je hersenen.
Om beter te onthouden moet je weten dat je een kortetermijngeheugen en een langetermijngeheugen hebt.
Wanneer je nu gaat blokken, dan zul je binnen 24 uur zo’n 70 tot 80% van wat je geleerd hebt weer vergeten.
Binnen een maand tijd is dat zelfs 97 tot 98%.
Kortetermijngeheugen
Herinneringen in je kortetermijngeheugen zijn van elektrische aard.
- Informatie blijft hier 20 tot 30 seconden hangen, met een maximum van 80 seconden;
- In je werkgeheugen kun je zo’n 5 tot 9 stukjes informatie tegelijk vasthouden;
- Je gebruikt je kortetermijngeheugen om mee te werken en daarom noemen we het ook wel het werkgeheugen.
Heb je het weleens meegemaakt dat je op zolder bent en je moet iets uit de keuken pakken? En zodra je in de keuken komt ben je totaal vergeten bent wat je daar kwam halen?
En zodra je in de keuken komt ben je totaal vergeten bent wat je daar kwam halen?
Dat was je kortetermijngeheugen: toen je aan iets anders dacht werd wat erin zat gewist.
Langetermijngeheugen
Het langetermijngeheugen kun je vergelijken met een gigantisch grote loods of een warenhuis.
Helaas is de loods helemaal in het donker en moet een verkenner af en toe lang zoeken om iets terug te vinden.
- In je langetermijngeheugen zijn je herinneringen chemische verbindingen;
- Tussen de herinneringen lopen draadjes die het ene stukje informatie met het andere verbinden (neuraal netwerk);
- Des te sterker de draadjes zijn, des te makkelijker kun je van het ene stukje informatie naar het andere gaan;
- De hersenen laten chemische stoffen vrij die de draadjes veel sterker kunnen maken (o.a. op basis van je emoties).
[social_sharing style=”horizontal” fb_color=”light” fb_lang=”en_GB” fb_text=”like” fb_button_text=”Share” tw_lang=”en” tw_button_text=”Share” g_lang=”en-GB” g_button_text=”Share” alignment=”center”]
Heb je weleens meegemaakt dat je op straat loopt en diegene begroet je enthousiast, maar je hebt geen idee meer wie het is?
De eerste vraag die je jezelf waarschijnlijk stelt is ‘wie is dat?’.
Vervolgens vraag je jezelf af ‘waar’ je diegene van kent.
Je langetermijngeheugen is dol op locaties!
Heb je een locatie, dan kunnen je hersenen veel draadjes spannen en kun je dingen makkelijker terugvinden.
Daarom:
Als je namelijk weet waar je die persoon die hallo zegt ook alweer van kent, dan kan de verkenner veel gerichter zoeken.
Er gaat dan als het ware een lampje aan en daar rent je verkenner snel heen.
Goed onthouden is geen inzicht
Beter onthouden betekent niet dat je ook maar enig inzicht hebt in de materie.
Echter feitenkennis is veel belangrijker dan mensen denken.
Bijvoorbeeld: Een nieuwe taal leren
Stel je voor je wilt een nieuwe taal leren en je doet dit door de taal te bestuderen en na maanden bestuderen weet je precies hoe de grammatica in elkaar zit.
Vervolgens ga je naar dat land en je kunt de taal totaal niet spreken. Je verstaat niet eens wat de mensen zeggen. Daar heb je feitenkennis voor nodig, oftewel de vocabulaire.
Andersom is het natuurlijk precies hetzelfde. Ken je alle woordjes uit die taal, maar heb je geen inzicht in hoe de zinsopbouw, tegenwoordige of toekomstige tijd in elkaar zit, dan zul je de taal niet kunnen spreken.
>> Klik hier om Namen & Gezichten te leren onthouden <<
Technieken om te onthouden
De meest bekende technieken om te onthouden:
- Onthouden door te herhalen;
- Maken van ezelsbruggetjes.
Er zijn echter nog meer mogelijkheden, zoals de geheugentechnieken gebruikt door de Oude Grieken en Romeinen.
Onthouden door herhaling
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken.
- Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen;
- Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Geheugentechnieken om te onthouden
Je kan ook gebruik maken van de geheugentechnieken.
Hierbij kijken we hoe het langetermijngeheugen informatie onthoudt.
- Je hersenen pakken dan een stukje informatie en geven het een plekje in die grote loods;
- Ze verbinden het aan iets wat je al kent;
- Dit doen ze door er een draadje tussen te spannen;
- Alles wat je dus al opgeslagen hebt is als het ware een kapstokje voor nieuwe informatie.
Dat betekent:
Als ik aan je vraag wat je gisteren voor lunch had, dan denken je hersenen terug naar ‘waar’ je was.
Er is een draadje gespannen tussen ‘waar’ je was en ‘wat’ je lunch was.
Maar:
Dat draadje is nog niet zo sterk en kan makkelijk verbroken worden.
Om de draadjes ijzersterk te maken gebruiken we emotie:
- We maken het bijvoorbeeld heel grappig;
- Of we kunnen het juist eng maken;
- Je kan het ook vreemd maken zodat je verbaasd bent.
Toch weer herhalen om beter te onthouden?
Als je een lange tijd niet denkt aan de informatie dan ruimen je hersenen die grote loods op.
Alles wat je veel nodig hebt laten ze vooraan staan zodat je er makkelijk en snel bij kan.
Wat je niet vaak gebruikt zetten ze ergens achterin en dan moet je lang zoeken.
Wil je iets actueel laten zijn, dan zul je het dus eens in de zoveel tijd een keertje moeten gebruiken.
Dan laten je hersenen het vooraan staan zodat je er makkelijk bij kan.
Niet stampen, gewoon een keertje activeren door eraan te denken.
Heb je weleens meegemaakt dat je iemand op televisie ziet en niet op de naam kunt komen?
Dan gaat je verkenner op zoek in die grote loods, maakt alle kastjes en laatjes open.
Een paar dagen laten loop je over straat en ineens weet je de naam weer. Dat is het moment dat je verkenner het juiste kastje opende in die grote loods en het vond.
Had hij geweten waar ergens hij moest zoeken, dan had je het veeeeeeel sneller gevonden.
Wat is een geheugenpaleis?
Een geheugenpaleis is een 2000 jaar oude methode om perfect te onthouden.
Het geheugenpaleis kent verschillende namen:
- Romeins Kamersysteem;
- Loci Methode;
- Mind Palace (Sherlock Holmes);
- Geheugenkamer.
Angst voor papier:
Toen het gebruik van papier om zaken op te schrijven in opkomst kwam was Socrates (een oude filosoof) bang dat dit zou betekenen dat mensen minder zouden onthouden en uiteindelijk niet meer zouden weten hoe ze moeten onthouden.
Hij zat er niet ver naast, maar gelukkig kent het papier (nu vandaag de dag computers en het internet) ook ongelooflijk veel voordelen.
De geschiedenis van het geheugenpaleis halen we terug via twee personen: Cicero en Simonides.
Cicero
In het oude Rome was Cicero een staatsman.
Hij is één van de weinige oude Romeinen van wie heel veel van zijn geschreven teksten bewaard zijn gebleven.
Dus gelukkig maar dat we het schrift hebben (sorry Socrates).
Cicero kon urenlang vertellen en wist alle feiten uit het hoofd.
Hiervoor maakte hij gebruik van het geheugenpaleis.
In één van zijn teksten schreef hij over de oorsprong ervan.
Hij gaf hierbij de eer aan een Griekse dichter genaamd Simonides van Ceos.
Simonides van Ceos
Simonides was uitgenodigd om dichten op te zeggen op het banket van een heel rijk man.
Iedereen zat aan tafel te eten toen Simonides zijn dichtlezing begon.
De Griekse Goden:
Zoals gewoonlijk was eerde Simonides hierbij de Griekse Goden en dat vond de eigenaar van de woning maar onzin.
Na het opzeggen van diverse gedichten gaf de rijke man aan dat hij Simonides niets zou betalen.
Als hij betaald wilde worden, dan moesten die goden hem maar betalen.
Pas op wat je wenst!
Toen kwam een bediende aanlopen en zei tegen Simonides dat er iemand voor hem aan de deur stond.
Toen Simonides buiten kwam was daar niemand, maar achter hem stortte het stevige huis zonder enige aanleiding plotseling in.
Simonides had de betaling van zijn goden gekregen…
Dit is echter geen verhaal over godsdienst, maar over het geheugen:
- Door het instorten van het huis waren de gasten gedood, maar ook kon je niet meer zien wie wie was;
- De familieleden wisten dus niet wie te begraven;
- Gelukkig wist Simonides nog precies wie waar zat en kon daardoor precies zeggen wie wie was;
Het geheugenpaleis was geboren
Zo werkt een geheugenpaleis:
Doordat Simonides de persoon aan de plek (Loci) gekoppeld had kon hij dus precies herinneren wie welke gast was.
En zo ontstond het Romein Kamersysteem oftewel het gebruik van een Geheugenpaleis.
Bij elk geheugenpaleis maakte men gebruik van:
- Een locatie die ze goed kenden (mag binnen of buiten zijn);
- Een route op die locatie (mag ook binnen of buiten zijn);
- De plekken die ze op de route tegenkomen (noemen we Loci);
- Plaatjes van wat ze wilden onthouden (noemen we geheugenplaatjes).
En wetenschappelijk onderzoek dan…?
Recent wetenschappelijk onderzoek naar de hersenen heeft laten zien dat het gebruik van een geheugenpaleis inderdaad de manier is om veel makkelijker te onthouden.
Zelf heb ik deze oude geheugentechniek gecombineerd met recente inzichten naar de werking van de hersenen om het onthouden nog makkelijker te maken.
Waarom zou je een geheugenpaleis gebruiken?
Toen ik voor het eerst leerde over het geheugenpaleis vroeg ik me af waarom ik überhaupt een geheugenpaleis zou willen maken.
Dit betekende namelijk dat ik locaties moest gaan kiezen, ervoor zorgen dat ik ze goed ken, routes verzinnen, alles wat ik wil onthouden omzetten in plaatjes en dat weer op de route zetten.
Dat leek me belachelijk veel werk en waarom?
Daarom:
Als je maar een paar dingen wilt onthouden, dan kun je met gemak uit de voeten met wat herhaling.
Maar stel je wilt duizenden dingen uit het hoofd onthouden.
Je wilt dat snel doen en lang onthouden, dan heb je een geheugenpaleis nodig.
Johannes Mallow wist bij de kampioenschappen in 2011 in 5 minuten 132 data met gebeurtenissen perfect te onthouden.
Verschillende geheugentechnieken
Er zijn verschillende geheugentechnieken en je hebt lang niet altijd een geheugenpaleis nodig.
Een fotografisch geheugen
Wat je absoluut niet wilt hebben is een fotografisch geheugen!
Maak je echter niet ongerust, het bestaat namelijk ook niet.
Veel mensen denken overigens dat een eidetisch geheugen een fotografisch geheugen is, maar ook dit moet je niet willen hebben.
Bij een “fotografisch geheugen” kunnen je hersenen geen onderscheid maken tussen wat wel en niet belangrijk is en het onbelangrijke dus ook niet vergeten.
Je zou letterlijk gek worden van alle miljoenen stukjes informatie die per seconde op je hersenen afkomen.
Tweet: Je wilt geen fotografisch geheugen! Je zou gek woorden van alle info
Onthouden via koppelen
Toen ik Katja Schuurman leerde om namen te onthouden voor haar televisieprogramma Katja’s Bodyscan hebben we geen gebruik gemaakt van een geheugenpaleis.
Dat is ook totaal niet nodig en zou onnodig veel werk geweest zijn.
Het was voldoende om de naam aan het uiterlijk van de persoon te koppelen.
Zo wist Katja Schuurman bij de test 48 voor- en achternamen van 50 mensen perfect te onthouden.
Ook bij Katje Retsin in België hebben we de namen aan het uiterlijk gekoppeld.
Ze wist de voor- en achternamen van de bezoekers van een live uitzending op televisie perfect te onthouden.
Niek Roozen heb ik woordjes leren onthouden voor het programma Britt en Niek on Topic.
Ook ditmaal hebben we geen geheugenpaleis gebruikt.
Van alle woordjes (Duits, Frans, Engels) die hij moest onthouden, had hij slechts één foutje bij de test.
Wanneer gebruik je dan een geheugenpaleis?
Wanneer je één van twee dingen wilt doen:
- Wanneer je iets op een volgorde wilt onthouden;
- Wanneer je het uit het hoofd wilt opzeggen zonder een trigger.
Bij namen onthouden was het gezicht namelijk de ‘trigger’ tot de naam van de persoon.
Hadden de Katja’s echter moeten onthouden wie er allemaal aanwezig waren bij de test en dit opnoemen zonder iemands gezicht te zien… dan hadden ze gebruik moeten maken van een geheugenpaleis.
Dat is dan waar we alle namen zouden hebben opgeslagen.
Wat kun je allemaal met een geheugenpaleis onthouden?
In principe is hetgeen je kunt opslaan in een geheugenpaleis eindeloos.Maar even voor je beeldvorming heb je hier wat voorbeelden:
Maar even voor je beeldvorming heb je hier wat voorbeelden:
- Rijtjes leren;
- Gramatica regels onthouden;
- Beter te onthouden wat je leest;
- Quotes onthouden;
- Formules onthouden;
- Periodiek systeem onthouden;
- De tafels leren;
- Wetten- en regelgeving onthouden;
- Om simpelweg veel meer te onthouden;
- Pincodes onthouden;
- Wachtwoorden onthouden;
- ISBN nummer onthouden;
- Tafels leren.
Zo maak je een geheugenpaleis om beter te onthouden
Het maken van een geheugenpaleis bestaat uit 3 onderdelen.
Het laatste onderdeel is het maken van het paleis zelf.
Stap 1. Maak je geheugenroutes
Een geheugenroute is niets meer dan een route die je aflegt in gedachten van de ene plek naar de volgende plek.
Dit kan binnen in een huis zijn, buiten op straat of een combinatie.
Maak nu je eigen geheugenroute
Eerst bepaal je wat je wilt onthouden
Om een goede geheugenroute te maken moet je eerst weten wat je wilt onthouden.
- Wil je beter onthouden wat je leest?
- Gaat het om het onthouden van informatie?
- Wil je een betekenis onthouden uit de leerstof?
Als je weet wat je wilt onthouden, dan moet je weten hoe je het wilt activeren.
Oftewel in welke volgorde moet je het straks kennen of waar moet je aan denken om het terug te halen.
Een naam koppelen we bijvoorbeeld aan een gezicht, want de eerstvolgende keer dat we die persoon zien willen we de naam weer weten.
De klank van een buitenlands woordje koppelen we aan de Nederlandse betekenis, want op een toets krijg je één van beide en moet je het andere opschrijven.
Kies nu een locatie
Op basis van wat je wilt onthouden kies je een locatie die je kent.
Wees gerust je kent al duizenden en duizenden locaties.
Stel je leest een boekje over EHBO en je wilt enkele stappen onthouden.
Dan kies je op basis van het onderwerp dus een locatie.
Dit kan bijvoorbeeld een ziekenhuis zijn.
Dit is essentieel!
Heb je een locatie, dan bepaal je een vertrekpunt vanaf waar je route begint.
Zelf doe ik dit door mezelf de vraag te stellen waar op die locatie ik met een groep mensen zou afspreken.
Bij het ziekenhuis dat ik in gedachten heb zou dat de draaideur van de ingang zijn.
Hoeveel moet je onthouden?
Voordat je het gaat onthouden kijk je nu eerst hoeveel het is.
We werken namelijk met een route en je moet wel weten hoe lang die route moet zijn.
Stel we hebben over EHBO en wat je wilt onthouden bestaat uit 6 stappen.
Dan zijn het 6 stappen die je wilt onthouden.
Nu maak je de geheugenroute zelf
Je hebt nu een locatie met een vertrekpunt en je weet hoeveel je moet onthouden.
Nu kun je makkelijk een route bedenken met evenzoveel plekken.
Dus weer even terug naar het onderwerp EHBO:
- Locatie = ziekenhuis;
- Vertrekpunt = draaideur ingang;
- Route moet 6 plekken hebben.
Zelf zet ik het specifieke onderwerp vooraan.
Daarna volgen de feiten / stappen die ik wil onthouden.
Dat betekent dat ik na de draaideur nog 6 plekken nodig heb.
Bijvoorbeeld:
- Ik loop de gang in en zie een cadeauwinkel;
- De ballonnen buiten de winkel zijn de tweede plek;
- Dan loop ik naar binnen en zie ik de wenskaarten, dat is de volgende plek;
- Dan reken ik af bij de kassa, dat is plek nummer 3;
- Daarna loop ik de winkel uit en ga ik naar de informatiebalie, dat is de volgende plek;
- Dan naar de lift, etc, etc, etc.
Zo heb je al snel ruim voldoende plekken!
Elke plek noemen we een Loci.
Dit spreek je uit als ‘loki’.
Stap 2. Maak geheugenplaatjes
Wanneer je een geheugenroute hebt, dan kun je op elke plek de informatieneerzetten die je wilt onthouden.
Dat doen we natuurlijk wel op een manier die geheugenvriendelijk is.
Een plaatje is een duizend woorden waard!
Niet iedereen is het daarmee eens, maar in de wereld van het geheugen is het ongelooflijk waar.
Denk in beelden
Veel dingen die we willen onthouden zijn heel erg abstract.
Daarom zetten we het om naar een tastbaar plaatje.
- Iets abstracts zoals een klank kun je moeilijk vastpakken;
- Je hersenen zijn veel beter in staat om plaatjes te onthouden;
- Aan een plaatje kun je ook veel meer draadjes verbinden.
Wat is een geheugenplaatje?
Een geheugenplaatje is niets meer, niets minder, dan een tastbaar plaatje dat je in gedachten maakt van wat je wilt onthouden.
Stel je ontmoet iemand die heet Jasper en je moet z’n naam omzetten naar een plaatje, dan kan dat door er een ‘jas’ van te maken.
Dit geheugenplaatje herinnert je dan aan zijn naam.
Zo maak je een geheugenplaatje
Als je het van de woorden uit het volgende lijstje plaatjes moet maken dan is dat heel simpel: schoen, televisie, lamp, auto, vloerkleed, baksteen, vergiet, gras, sok, banaan en carnaval.
Deze woorden zijn namelijk al heel beeldend.
Het is lastiger wanneer de woorden of feiten die je wilt onthouden abstract zijn.
Bij woorden die abstract zijn maak je een plaatje door:
- Te kijken naar de betekenis;
- Een tastbaar iets uit het woord te halen;
- Luisteren of het rijmt op iets tastbaars.
De naam Bella betekent mooi, maar het woordje mooi is nog steeds niet tastbaar.
Echter in de naam zit ook het woordje ‘bel’ en daar kun je wel makkelijk een testbaar plaatje van maken.
De naam Ramchandra is heel erg abstract, maar kunnen we op dezelfde manier omzetten.
Ken je iemand die Sandra heet, dan kun je voorstellen dat ze op een ram rijdt (net als paardrijden, maar dan een ram)
Om goede geheugenplaatjes je maken heb je creativiteit nodig!
Dat is dan ook één van de belangrijkste onderdelen in m’n trainingen.
Let op:
We willen een dubbele codering!
Dit betekent dat elke woord een plaatje oproept, maar dat het plaatje andersom ook het juiste woord oproept.
Stel je moet het woordje ‘trucchauffeur’ onthouden en je maakt er een plaatje van, dan is de kans groot dat wanneer je aan het plaatje denkt een vrachtauto- of vrachtwagenchauffeur wilt zeggen.
Maak de plaatjes helder genoeg, want je wilt niet wat mij overkwam: ik noemde iemand heel enthousiast Jack terwijl z’n naam Jasper was.
Ezelsbruggetjes maken is niet hetzelfde als een geheugenplaatje
Ezelsbruggetjes zijn iets heel anders dan geheugenplaatjes.
Je kunt ze echter wel omzetten naar een geheugenplaatje.
Veel leerlingen onthouden de Waddeneilanden via TVtas.
Bij een toets vragen ze zich echter af wat het ezelsbruggetje ook alweer was.
Stel je maakt er een geheugenplaatje van dat je koppelt aan een locatie, dan is het super eenvoudig.
Je staat op een eiland, struikelt en je TVtas valt in het water.
Breng je geheugenplaatjes tot leven
- Een plaatje is de eerste stap;
- Dit plaatje moeten we tot leven brengen en dat betekent dat we beweging, geluid, smaak, geur en gevoel toevoegen;
- Elk zintuig dat je gebruikt maakt het nog makkelijker om het plaatje later terug te halen;
- Des te meer zintuigen, des te meer draadjes;
- Maak er dus ook gerust een verhaal van.
Storytelling is vandaag de dag heel hot en er worden massa boeken over geschreven.
De oude Grieken en Romeinen waren ons allang voor, dat is namelijk wat zij juist deden.
Organiseer het logisch
Wat logisch is ligt aan jou en wat je met de informatie wilt doen.
Stel je wilt een presentatie geven, dan moet je het eerst op een manier neerzetten dat het logisch is om te presenteren.
Pas daarna gaan we het op de geheugenroute zetten om het uit het hoofd te onthouden.
Hoeveel informatie kun je per geheugenplaatje opslaan?
Je kunt makkelijk meerdere stukjes informatie in één geheugenplaatje opslaan.
Zo maak ik zelf van 6 cijfers steeds 1 geheugenplaatje.
Met slechts 3 geheugenplaatjes kan ik dan al 18 cijfers op volgorde onthouden.
Als je plaatjes wilt samenvoegen, dan is het mijn ervaring dat je 5 plaatjes het beste als maximum kunt aanhouden.
Minder is prima, bij meer zul je dingen vergeten.
Een totaal verzonnen voorbeeld met 4 stukjes informatie:
- Bella is 18 jaar, woont in ’s-Hertogenbosch, studeert Rechten en haar vriend heet Theo.
- Dan zie je Bella voor je met een grote bel (Bella) op haar hoofd;
- Ze heef beide handen omhoog en in de linker knijpt ze een Bossche bol (Den Bosch) fijn terwijl ze met de rechter een blinddoek (rechten) van haar hoofd probeert los te knopen;
- In plaats van oorbellen draagt ze theezakjes (Theo);
- Ze probeert haar vriend te roepen om haar te helpen, maar dat kan ze niet want in haar mond houd ze haar rijbewijs tussen haar lippen vast (18);
Stap 3. Plaatjes op je route zetten
Je hebt nu een locatie en je hebt je geheugenplaatjes.Nu hoef je ze alleen nog maar op je geheugenroute te zetten.
Nu hoef je ze alleen nog maar op je geheugenroute te zetten.Geheugenplaatjes op je geheugenroute zetten
Geheugenplaatjes op je geheugenroute zetten
Door het op een plek te zetten spannen we een draadje van die plek met het plaatje wat we neer zetten.
Gewoon neerzetten zal ervoor zorgen dat je een paar dingen beter weet te onthouden, maar de rest snel weer vergeet.
Wat je wilt is die dikke staaldraad zodat je verkenner er makkelijk bij kan.
Dit doe je door emotie toe te voegen.
Stel de eerste van de 6 EHBO stappen is mond op mond beademing en je start bij de ballonnen, dan voeg je nu emotie toe.
Dan kun je het grappig maken: Iemand geeft mond op mond beademing want hij denkt dat die persoon stikt, maar het blijkt gewoon een ballon te zijn die hij beademt en iedereen om hem heen denkt nu dat hij de ballon zoent.
Of:
Je wilt onthouden wie er allemaal in je klas zitten en Bella is er iemand van.
Daarom heb je jouw school gekozen en bij de poort van de school zie je Bella staan.
Ze wil de poort openen met haar voet en wankelt op één been terwijl ze geblinddoekt is, met een Bosche Bol in haar hand en….
Kun je de rest van het verhaal nog herinneren?
Gebruik dus veel emoties om het plaatje te KOPPELEN aan de plek (loci) op je route en beter te onthouden.
Zo maak je er een geheugenpaleis van
Eén boom is maar een boom.
Heb je er velen, dan is het een bos.
Eén geheugenroute is maar één route.
Heb je er veel, dan kun je er een geheugenpaleis van maken.
Je hebt twee opties om er een paleis van te maken:
1. Madurodam / Efteling:
Bij deze optie maak je als het ware in gedachten maquettes.
Bijvoorbeeld het ziekenhuis of je school
Dit maquettes van de locaties groepeer je en geef je in gedachten een plekje.
Net zoals Madurodam allerlei verschillende gebouwen bij elkaar heeft gezet uit het hele land.
2. Teleportatie:
De teleportatiestijl gebruik ik zelf.
Waarom? Nou, ik vind het gewoon leuker.
- Op basis van thema’s (financiën, wachtwoorden, adressen, etc) heb ik verschillende routes met elkaar verbonden;
- Het einde van de ene route gaat naar het begin van een volgende;
- Om het nog leuker te maken heb ik er tussenin nog wat lintjes gelegd naar andere routes.
Voorbeeld: ik heb twee bankrekeningen.
Een privé en een zakelijke.
De cijfers op m’n bankpas heb ik in gedachten neergezet bij de receptie van m’n bank (onderwerp en locatie).
Als ik nu in gedachten door de deur loop achter de receptie, dan sta ik in gedachten bij de ingang van m’n zakelijke bank.
Ook heb ik een link gelegd naar andere routes:
Pak ik de telefoon op de balie op, dan sta ik ineens in het Gemeentehuis en ga ik van het thema ‘geld’ naar ‘persoonsgegevens’ oftewel naar m’n ID kaart.
Weet je niet wat ik bedoel met teleporteren en het voorbeeld met de telefoon? Kijk dan de film de Matrix!
Beter onthouden in de praktijk brengen
Nogmaals: durf jij het aan om perfect te onthouden?
Misschien kan ik je beter vragen: heb je het ervoor over om werk te steken in het maken van je eigen geheugenpaleis zodat je alles perfect kunt onthouden?
Vond je het een waardevol artikel?
Deel het dan a.u.b. op social media en laat me in de onderstaande commentaren weten wat jij moeilijk vind om te onthouden.


ACTIE: Online Cursus Namen & Gezichten Onthouden
>> Klik hier voor meer informatie <<
28 Responses
Leuk artikel met soms dubbele informatie, maar (werkwoord)spelling is regelmatig niet correct. Dat/dit betekent is met een t. Het is storend en leidt af van de inhoud.
Hoi Tom,
Ik heb juist net alles omgezet, want ik had het met een ‘t’ toen diverse mails kreeg dat het met een ‘d’ moet. Geef mij de Engelse taal maar. Dat is zoveel makkelijker.
Groetjes,
Frans
ja waarom gewoon niet alles met een t of d of dt klaar en woordje de gras ;de gast ‘de gezin
veel makkelijker voor instromer1s in de Nederland toch?
Hi Jaap, dankjewel. Dat is een stuk handiger. Met vrolijke groet, Frans
betekent in de tegenwoordige tijd is met een “t”.
Dag meneer,
Zeker een leuk artikel. Ik heb moeite met het automatiseren van rekensommen en spelling vervliegt ook snel als ik niet bezig blijf
Hallo Frans,
Wat een fijne uitleg!
Hele fijne tekst en probeer nu op deze manier te leren voor mijn herexamen didactiek voor mijn aanstaande 9 mei waar ik best moeite mee heb.
Maar mag ik jou nog een (brutale☺️)vraag stellen?
Voorbeeld de fasen van de didactische analyse.
Ik heb de school gekozen voor de route.
Ik heb de onderdelen gekoppeld aan de route in de school, alleen kan ik de uitleg van de onderdelen niet koppelen aan de indeling.
Ik kom al best een eind, het koppelen is nog lastig.
Onderdeel 1 het plein van de school en is de doelstelling
Onderdeel 2 is de hal en is de beginsituatie.
En zo gaat het door tot onderdeel 6.
Nu moet ik de betekenissen nog koppelen aan de onderdelen.
Hoe doe ik dat zodat ik het herexamen met een voldoende kan halen? Het is een examen waar velen voor zakken door de hoeveelheid en moeilijkheid van de stof
Ik hoop dat je hier nog iets in kunt adviseren en alvast dank!
Hi Patricia,
Dankjewel voor je reactie. Op de één of andere reden is het in de spam terecht gekomen en daarom zag ik het nu pas.
Wat belangrijk is om te beseffen is dat de hersenen koppelingen maken. Dit koppelen werkt ongelooflijk goed en snel. Wanneer ik de volgende twee woorden noem ‘banaan’ en ‘braaksel’ dan is de kans groot dat je zelfs een vies gezicht trok. De kans dat je vandaag nog een banaan eet is ook ineens een stuk kleiner en de kleur geel zal je mogelijk wat meer opvallen.
Wil je verbinding sterker maken, dan kun je de informatie ofwel vaak herhalen of emotie toe te voegen. Bij het toevoegen van emotie wordt de verbinding enorm veel sterker. Het is dan ook belangrijk om het zo levendig mogelijk te maken en zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken.
De moeilijkheid voor veel mensen ligt bij het plaatsen van informatie op een geheugenroute. De truck hierbij is te beseffen dat het plaatsen van een geheugenplaatje (twee of meer verbonden stukjes informatie) op een geheugenplek ook een koppeling is. Oftewel de zelfde regels zijn van toepassing. Het geheugenplaatje en de plek moeten elkaar raken en er moet iets gebeuren. Des te meer zintuigen je hier gebruikt om het levendig te maken, des te beter kun je het onthouden.
Bijvoorbeeld:
Je komt op plek 1 (het plein van je school) en daar staat een groot doel. Dit doel is het symbool voor de doelstelling. Nu komen we op de uitleg van de onderdelen. Stel je voor dat je volgende termen moet onthouden:
Er is sprake van een beginsituatie: wat de leerling kan, wat de docent kan, de context;
Op basis van die beginsituatie wordt, expliciet maar ook vaak impliciet, een doelstelling verwoord: “ik wil dít – of juist dát – nu leren”.
Onderdeel van m’n MaxaM Methode is dat je eerst begrijpt voordat je gaat onthouden. Oftewel wat betekend de tekst bij de eerste bulletpoint? Persoonlijk zou ik hier een driehoek van maken met docent, leerling en de context bij elk van de punten. Wil ik hier een geheugenplaatje van maken, dan hoef ik hier alleen maar een levendig beeld van te maken. Bijvoorbeeld een geo-driehoek die 3 personen vasthouden: Leerling, docent en (sorry voor m’n taalgebruik) een ex-vriend(in) met een grote kont (cont ex t). Om emotie toe te voegen stel ik me voor dat ze ruzie maken van wie de geo-driehoek is en ze deze alle drie zo vast mogelijk vasthouden.
Dit geheugenbeeld met de geo-driehoek zet je bijvoorbeeld bij de linkerpaal van het doel.
De tweede bulletpoint lijkt wellicht lastiger, maar het is slechts een kwestie van weer eerst begrijpen voordat je start met onthouden. Ik zou het persoonlijk voorstellen als grote ouderwetse wegenkaart of atlas waarin de leerling en docent samen een route tekenen van waar ze nu is, naar waar ze naartoe wil en wat ze dan nu de eerste stap (juist dit of dat nu leren) is.
Dit plaatje kun je plaatsen bij de rechterpaal van het doel.
Op het schoolplein is het nu erg druk want iedereen staat te kijken naar het doel en ook je docent staat daar. Deze vraagt aan jou waarom het doel daar staat en je legt het precies uit. Zo voeg je voldoende emotie toe en gebruik je zoveel mogelijk zintuigen om de informatie goed te onthouden.
Laat het me gerust weten als je nog vragen hebt. Morgen moet ik aan een groep PhD’s van een universiteit cursus geven, maar later in de week ga ik weer door m’n mails.
Groetjes en heel veel succes met het leren,
Frans
PS. Ik zal dit mailtje ook als reactie plaatsen op je vraag de site, dan weet ik zeker dat je het ziet.
‘Loci’ is het meervoud van ‘locus’ (plek). Eén plek is dus een locus.
Beste Frans,
Wat een interessant artikel!
Ik worstel zelf vooral met het onthouden van bepaalde handelingen die ik niet moet vergeten op m’n werk… Bijv. meenemen van medicijnen van een cliënt wanneer we ergens naartoe gaan of het omdoen van het horloge van een cliënt. Dit heb ik nu als alarm in m’n telefoon staan, maar het zou fijn zijn als ik zoiets gewoon zou kunnen onthouden. Heb je daar ook tips voor?
Bedankt!
Beste Anne,
Als het gaat om regelmatig dezelfde handelingen, dan zou het enerzijds moeten inslijten met tijd, aan de andere kant zou een geheugenroute maken voor jezelf hierin interessant zijn.
Bijvoorbeeld: Ik loop (mentaal) een bekende route voor mijzelf waar ik een pad heb met bomen, een brug en een oversteekplaats.
In gedachte heb ik bij de bomen een set sleutels neergelegd, bij de brug plaats ik een horloge en bij de oversteekplaats heb ik een doos medicijnen liggen.
Dit principe is een kwestie van herhaling en oefenen in het begin, maar daarna kun je dezelfde route gebruiken om per cliënt je mentale checklist visueel, tastbaar te maken. Zodat je zeker weet dat je ermee op weg kunt.
Heel veel succes en een bericht sturen kan altijd.
hoi ik ben Carla 61 jaar. Heb een heel slecht geheugen echt heel slecht. Nu ben ik begonnen met een pittige cursus Spaans lees het 30 keer door kijk de luister fragment ik onthou werkelijk niks. Ben nu 1 keer naar school geweest moet elke dag een uur leren ik doe zo mijn best. Heb je een tip voor me Gr Carla
Beste Carla,
Dank je wel voor je bericht. Ik ben zeer benieuwd op welke manier je exact leert. Hoeveel afleidingen je hebt, hoe je normaal kennis onthoud.
Een ding wat ik wel mee kan geven, is dat veel woorden als het gaat om andere talen “niet logisch” zijn voor ons brein. Hierdoor zul je andere koppelingen moeten maken, die je geheugenbruggen noemt.
Dit is anders dan een ezelsbruggetje.
Graag ga ik het gesprek aan met jou hierover. Kun jij mij een e-mail sturen cor@dehoofdzaken.nl
Een interessant en uitgebreid artikel over het leerproces. Dat stampen van rijtjes heeft inderdaad geen zin, evenmin als ongebreideld alles maar opschrijven. Bij het leren van een taal of wat dan ook, schreven ze vroeger ook niet alles op.
Dank voor je reactie op het artikel Ivan.
Het klopt inderdaad wat je zegt. Het is vaak een combinatie van beiden. Hierin is het “schools” leren flinke aanpassingen aan het maken. Vroeger hadden wij geen schrift en werd alles door vertelling doorgegeven. Hierin werden feiten, emoties, locaties en ritme (vaak kwam er muziek bij), samengebracht om de kennis over te brengen.
Hallo frans,
Ik heb een zoon van 7jaar en hij vergeet alles na paar seconden zijn geheugen is heel zwak onthoud niet goed voorbeeld hij weet de dagen niet en weken maanden benoem ik welkde dagen het is en dan verbind ik de dagen ook met wat voor sport hij heeft nog lukt het hem niet ik ben radeloos
Groeten,
Yagmur
Beste Yagmur,
Ik snap je radeloosheid.
Mijn vermoeden is, dat hij dit “nog” niet belangrijk vindt. Hierdoor maakt hij de koppeling niet direct. Omdat er geen emotie, noodzaak bij lijkt te zitten.
Graag zou ik met jou en je zoon een gesprek willen aan gaan. Kun je mij een bericht sturen cor@dehoofdzaken.nl. Dan plannen we een kennismaking in.
Tip: als kind leerde ik de maanden en seizoenen van het jaar door het liedje van Bassie en Adriaan (te vinden op youtube), nog steeds ken ik dit liedje uit mijn hoofd…
Wellicht zijn er ook andere liedjes voor de dagen van de week die je meerdere keren kan beluisteren en meezingen?
Kan het de volgende de keer zonder zo veel tekst vat het gewoon in een klein beetje tekst op
En ik maak ook steeds dezelfde domme fouten tijdens de autolessen
automatiseren lijkt echt een probleem en zo bereik ik niks
Beste Frans,
Mijn zoon van 13 is sinds de invoering van het digitaal onderwijs n.a.v. de coronamaatregelen steeds verder zijn concentratie, routine en discipline kwijtgeraakt. Nu is hij helemaal zijn focus kwijt. Het onthouden en concentreren gaan helemaal niet. Zijn concentratie schiet alle kanten op en hij stelt alles steeds uit. Hij is hierdoor nog sneller afgeleid. Aan het begin van de online schoollessen ging het heel goed maar nu het 3e schooljaar in corona-tijd gaat het helaas flink bergafwaarts wat concentratie, onthouden, afleiding en discipline betreft. Ook ik ben radeloos en kwam bij het zoeken op Google uit op deze site!
Beste Anoniem,
Dit is niet iets wat makkelijk op te lossen is. Ook omdat er veel meer mensen hiermee zitten, dan “gewoon” discipline aan kan.
Wat ik kan aanraden is vooral het gesprek aan het blijven gaan en ervoor te zorgen dat hij voorbeelden heeft die laten zien, dat het kan.
Belangrijk is wel op zoek te blijven gaan naar zijn motivatie. School is een soort verplichting, waarbij we negatieve emoties hebben. Gecombineerd met deze tijd, is dit een spiraal naar beneden. Het is zaak om die patronen te blijven doorbreken.
Je mag altijd even een bericht sturen naar cor@dehoofdzaken.nl om hierover het gesprek aan te gaan. Ik ben namelijk benieuwd vanuit coachend perspectief waar hij geprikkeld en gemotiveerd door raakt.
Beste Cor,
Ik ben aan een kynologische studie begonnen. deze studie omvat veel verschillende onderdelen en is dus zeer omvangrijk. alles wordt ook in 1x geëxamineerd. Ik studeer me wezenloos, maar alles blijft maar mondjesmaat hangen. ik studeer volgens de leitz methode (kaartjes). op zich wel handig voor mij, want dan kan ik me beperken tot de hoofdzaken. Het punt is alleen dat alles globaal blijft hangen. Ik herhaal en herhaal en na korte tijd is alles weer weg. ik doe eind februari examen en ben sinds eind september bezig met studeren. ik ben bang dat ik totaal op ‘blank’ ga op het moment dat ik met de examenvragen voor me zit.
ik vraag me af of leeftijd iets met het wel of niet kunnen onthouden van informatie te maken heeft.
o en betekent is wel met een ‘t’ in de tegenwoordige tijd, in de verleden tijd schrijf je betekent met een ‘d’.
met vriendelijke groet,
a. noniem
Zoals reeds opgemerkt door iemand in de reacties, de taalfouten zijn nogal een doorn in het oog..
Tegenwoordige tijd eindigt met -t dus betekenT ipv betekend…dit woord komt overigens vaak voor in teksten en literatuur.
Ook om spelling en dt regels te leren zijn er tips en ezelsbruggetjes 😉
-t (tegenwoordige tijd)
Dit betekent dat …
met -d (voltooid deelwoord)
Dit heeft veel voor ons betekend
Beste Angie, en A.noniem.
Dank voor de kritische notities.
Als je nog meer fouten tegenkomt, stuur gerust een bericht of blijf reageren.
Ik heb “betekend” overal aangepast waar het klopt.
Blij dat ik oplettende lezers heb. Zijn de gedachten verder toepasbaar?
Gr.
Cor
Beste Cor,
Wat een openbaring deze manier van leren, ik ben een beelddenker en heb al m’n hele leven moeite met leren vanuit boeken. Ik ben nu inmiddels 44. Normaal ben ik altijd als het iets van een paar pagina’s is aan het herhalen en overschrijven , wat me ontzettend veel tijd en energie kost. En als ik dan m’n examen gehaald heb, dan verdwijnt de informatie ook weer…..
Ik ga het nu op deze manier proberen, het gene wat ik wil onthouden is wel veel , een werkboek van wel 9 hoofdstukken, het is in ieder geval het uitproberen waard.
Groetjes Janet
wie
Super goede info. Ik ben weer helemaal opgefrist hoe nou een memory palace te creëren. Thanks man